Stisykling - "Happy Corner"

Stisykling har blitt en egen gren, hvor ofte opplevelser og lek er viktigere enn det å sykle fort og trene. I Sarpsborg og omegn har vi svært mye å velge i. En egen liten dugnadsgruppe vedlikeholder og bygger stier i et lite område nord i Kalnesskogen, som brukes hyppig. Her kan du kose deg og leke, eller bruke stinettverket til å trene både teknikk og form.

I dette området - med kjelenavn "Happy Corner", finnes det mange stier på kryss og tvers, av varierende vanskelighetsgrad. Om du sykler med knastedekk garanterer vi at du finner mye bra her - både om du skal kjøre enkle terrengritt, eller full enduro!

For å finne de beste kombinasjonene lønner det seg å bli med på mandagstrening med terrenggruppa - vi viser gjerne løypene, og bistår med hjelp og motivasjon :)

For å orientere oss lettere, har de fleste stiene fått navn.

SSK har løpende dialog med grunneier - Kalnes VGS - om vedlikehold av stiene, og ønsker derfor at det ikke gjøres endringer uten at det går gjennom stigruppa.

Her følger noen av de mest vanlige sporene vi kjører:

Intervallrunder:

• Flintstones "åtter'n".
    Dette er en 1km runde på smal sti. Første halvpart er småkupert med et par kneiker, deretter går den gradvis oppover før siste del er en nedoversti med (valgfrie) hopp og raske svinger. Det vanskeligste med denne runden er i nord, hvor man skal opp en liten kneik samtidig som det er skarp sving over en plagsom rot. Men det går fint med øving!
  • Flintstones kortintervall
    Bruker øverste del av åttern. Litt mindre slitsomt :)
  • Intervallrunde - lang
    Dette er en ca 2.5km variant av lang runde i Happy Corner. Begynner med grus, først slakt oppover, deretter bratt og over på sti via Utsikten og til Galteryggen. Videre på fjell og sti, før den knekker inn i skogen, ned steinbakken, venstre ned gamle klubbløypa. Gjennom en trang og småteknisk sti ut til Travsersen, så Flintstones tilbake.

Nedkjøringer:

• Galteryggen - Tekniker'n - Flintstones DH
    Begynner raskt ned fra varden, stuper inn i skogen, og blir småkupert og teknisk, før den kommer ut i DH-partiet fra intervallrunden.
  • Steinbakken - Flaska - Flintstones
    En av de skumleste nedkjøringene. Begynner ned småbratt svaberg, opp en kneik, så nedover på smal og teknisk sti. Midtveis er det et ganske bratt dropp der stien krysser rødløypa. Noen små hopp, skrenter og et par hårnålssvinger før den kommer ut i siste del av "Flintstones"
  • JB1 - Traversen - Flintstones
    Begynner med fin, smal og spennende nedoversti med noen mindre dropp. Følger Traversen langs åsen, snur og følger Flintstones helt ut. Krever mye tråkking, og er strengt talt ikke bare en nedkjøring. Middels vanskelig, og kjørbar for de fleste.
  • Galteryggen - utsikten - Birger's link - Flintstones
    Begynner ned galteryggen, så opp og ned til utsikten mot sykehuset (motsatt av gammel klubbløype). Hopp ut i grusbakken, hardt på bremsene og inn til høyre. Her følger en skummel skrent ned i skogen, litt teknisk sti før Flintstones følges ut.
  • Einar's Enduro
    Ned steinbakken, opp et lite crux, deretter tricky smalsti bortover, før den knekker ned til venste gjennom skogen. Flere små dropp, deretter raske svinger.

Happy corner er, som navnet tilsier, kun et lite hjørne for stisykling i Sarpsborg. Det tilhører området Kalnesskogen.

Flere stier i Kalnesskogen kan du se på Trailforks ›

En av mange løyper i "Happy corner"

Stigjengen jobber med stiene på dugnad etter innfallsmetoden. Om du har lyst til å være med på dette, send en mail til info@sarpsborg-sykleklubb.no